Management prospectif
« Scenarios to challenge strategic paradigms : lessons from 2025 », Futures, vol. 38, n°5, p. 519-527, juin 2006.
Par Fabrice Roubelat
Abstract :
As a process looking for alternative visions of environment and corporate futures, scenario planning challenges strategic paradigms. In that way, scenario planning is dealing with the different beliefs of the many actors who make the organization and its global and business environments. Among these beliefs, emerging ideologies are one of the main shaping factors for the construction of new visions of corporate environment and corporate futures. To analyze the interaction between scenario planning and emerging ideologies, this paper will first propose a conceptual framework based on the dynamics of strategic paradigms. Second, it will discuss Electricité de France 2025 scenarios longitudinal case study in the context of the diffusion process of the French so called prospective approach to show interests and traps of scenario planning to manage paradigm shifts.
Version publiée - site de la revue Futures - : www.sciencedirect.com/science/journal/00163287
Télécharger la version pre-print
« Réseaux prospectifs et stratégie d’entreprise », Revue Française de Gestion, n°133, p. 14-22, mars-avril-mai 2001.
par Fabrice Roubelat
Résumé
Pour une entreprise, la prospective constitue un voyage dans l’espace et le temps. A travers l’analyse de la prospective, telle qu’elle s’est développée dans les entreprises françaises depuis la fin des années cinquante, il apparaît cependant que le « voir loin » de la prospective constitue surtout une méthode pour « voir large », c’est-à-dire élargir, voire déplacer, le champ de l’environnement stratégique des organisations. De même, d’un point de vue organisationnel, la prospective se développe autour de réseaux d’hommes, experts et décideurs, fonctionnels et opérationnels, tant à l’intérieur qu’à l’extérieur de l’entreprise. Grâce à des acteurs d’horizons différents, ces réseaux permettent de discuter et de renouveler les problématiques stratégiques de l’entreprise.
Télécharger la version pre-print
|